W#3 BioHack – Byg en algelampe


v. Pernille Scherer & Kim Skaaning-Pedersen
På denne workshop bliver I præsenteret for et konkret eksempel på, hvordan FabLab-aktiviteter kan integreres i naturfags-/ scienceundervisningen. Hvorefter der gennem digital fabrikation produceres en algelampe (Living lamp). Der vil blive vist konkrete eksempler af elevproduktioner, samt didaktiske overvejelser over arbejdet med at designe teknologi med elever fra overbygningen.
Workshoppen er primært hands-on, hvor du kommer til at lodde, samt programmere din microcontroller.
Gennem digital fabrikation og designtænkning sigter workshoppen mod at udvikle kompetencer mod det 21. Århundrede, som for eksempel teknologiforståelse, problemløsning, refleksiv tænkning og medborgerskab.  
Relevans
Denne workshop er særligt relevant for undervisere i naturfagene på overbygningen og henter sin empiri fra en 10. Klasse, hvor designtanken også har været en grundlæggende faktor.
Deltagere
Maksimalt antal deltagere: 20
Medbring gerne egen computer, med Arduino ID lagt ind.
I skal være villige til at lodde og lime.
Teknologi
Lasercuttede kasser, lodning, programmering af microcontroller, div. Software.
Materialer
Algekit, loddekolber, blyfrit tin.
Referencer
Keenan Pinto fra Biologigaragen i København (Living lamp)
WORKSHOPHOLDER
Navn
Pernille Scherer
 
Stilling
Lærer (Pioner Vejle)
Arbejdsplads
UngdomsCenter Vejle UCV
Underviser i matematik, fysik/kemi og science i 10. Klasse.
WORKSHOPHOLDER
Navn
Kim Skaanning-Pedersen
 
Stilling
Lærer
Arbejdsplads
UngdomsCenter Vejle UCV
Underviser i matematik, fysik/kemi og science i 10. Klasse.